WinTUBE ismertető
A WinTUBE programmal végeselem-hálót generálhatunk két- vagy háromdimenziós elemek segítségével alagúttervezés, munkagödrök számítási, vagy
általános talajmechanikai feladatok számára. A számítást a SOFiSTiK Statika program végzi.
Az építési körülmények adta egyre gyengébb talajok és kőzetek, valamint a keresztmetszetek egyre nagyobb terhelésnek való megfeleltetése gazdásági
alapon már nem teszi lehetővé, hogy egyszerű rúdmodellel dolgozzunk. Emiatt a mai mérnökök számára nélkülözhetetlen eszközévé váltak a
végeselemekkel dolgozó szoftverek.
A WinTUBE programot alapvetően az alagútépítés számára fejlesztették, ezért számos olyan funkciót és varázslót tartalmaz, mellyel a speciális,
az alagutak számolásakor jelentkező feladatok könnyen és gyorsan megoldhatók. A funkcionalitása azonban olyan általános elemeket is
tartalmaz, mely lehetővé teszi, hogy végeselemekkel bármely talajmechanikai, mélyépítési feladat megoldható legyen.
A program azoknál a feladatoknál nyújt nagy segítséget, ahol térbeli (test) végeselemekkel kell dolgozni, és/vagy építési fázisok egymásrahatásait kell
figyelembe vennünk.
Az integrált SOFiSTiK kapcsolatnak köszönhetően nemcsak a végeselemháló generálódik, hanem a teljes számítást vezérlő adatstruktúra is.
A számítás kétdimenziós modell esetén a SOFiSTiK TALPA, háromdimenziós számítás esetén a SOFiSTiK ASE modul segítségével történik. Az összeállított
szerkezet jellemzőiről (anyagok, keresztmetszetek, stb.) valamint az építési fázisok alakulásáról a program egy átfogó dokumentációt készít.
A számszerű eredmények kinyeréséhez pedig a SOFiSTiK kiértékelő programokat használhatjuk (pl. WinGRAF).
A WinTUBE automatikus hálógenerálást végez az általunk megrajzolt régiók alapján. A rajzolást előzetesen segíthetjük, ha kiindulásként egy DXF formátumú
rajzot veszünk elő.
A végeselemek függőleges és vízszintes mérete az alagút, vagy műtárgy keresztmetszetétől távolodva fokozatosan
növekszik. A hatás szempontjából fontos terület végén a csomópontok megtámasztásra kerülnek. Az alagút-keresztmetszet
rúdelemei rugalmas rugókkal kapcsolódnak a talajelemek sarokpontjaihoz. A végeselem háló optimális geometriájának
kialakításához akár manuális szerkesztést is végezhetünk.
A síkban elkészített kétdimenziós végeselem-háló egy tetszőleges egyenes mentén kihúzható. A talaj ezután felületelemek helyett
testelemekből, az alagúthéj felületelemekből fog állni. A megtámasztási feltételek automatikusan igazodnak a megváltozott
rendszerhez. Amennyiben a feladat nem oldaható meg kihúzásként, lhetesőgünk van a feladat határoló felületeinek elkészítésére, melyeken belül a
WinTUBE automatikusan tetraéder elemeket generál, alakítva ki a térbeli végeselem modellt.
WinTUBE támogatja az építési fázisok készítését is. Minden egyes időpontban, az üreg kifejtése előtt a talajban egy
meghatározott feszültségi állapot uralkodik, amit elsődleges feszültségi állapotnak nevezhetünk.
Ez vagy analitikus módon állítható elő, vagy egy korábbi építési fázis számítási eredményéből kaphatjuk meg.
Az alagút építése során a technikai beavatkozás miatt a talajviszonyok megváltoznak. Ezekre a változásokra más-más
feszültségi állapotot határozhatunk meg.
Az elemek vagy gombnyomásra egyesével, vagy több elem együttes kijelölésével módosíthatók. Az elemekhez meghatározott
anyagok és csoportszámok tartoznak. Az elemek csoportokba rendezhetők. A csoportszámokkal később irányíthatjuk, hogy a
terhek mely szerkezeteken működjenek. Az anyagszám hozzárendelésével anyagjellemzőket társíthatunk az elemekhez. Az anyagoknál különféle anyagtörvényeket alkalmazhatunk: Mohr/Cloumb,
vagy a felkeményedő GRAN, stb..
A talajmechanika jellegzetes terhei megfelelő funkciók segítségével könnyen megadhatók. Az egyes mezők ágyazása is teherré
számítódik át, mégpedig egyenértékű csomóponti teherré.
|