Az Autodesk Build egy olyan felhő alapú, integrált építési projektmenedzsment platform, melynek segítségével összekapcsolhatjuk az irodát és a helyszínt, nem csupán a kivitelezés, hanem akár az üzemeltetés idejére.
Használatával közvetlenül a megfelelő szakemberekhez lehet eljuttatni a kritikus információkat, ezzel növelve a hatékonyságot és az üzemeltetési biztonságot.
Általános Autodesk Docs képességek
A felhőtárhely kezelői
Minden Autodesk Construction Cloud tárhely rendelkezik legalább egy fiókadminisztrátorral (fiókkezelővel). A fiókkezelő feladata, hogy létrehozzon projekteket, és azokhoz résztvevő személyeket és / vagy cégeket
társítson. Minden projekthez kinevezhet legalább egy projektadminisztrátort (projektfelelős), aki a projektet a továbbiakban (tőle függetlenül) kézben tartja: meghívja és feladatkörrel látja el a résztvevőket, létrehozza
a könyvtárstruktúrát, fájlokat kezel, és beállítja a jogosultságokat.
A projekt résztvevőinek összetétele, vagy a jogosultságok köre a projekt élettartama alatt folyamatosan változhat.
A projektfelelős rendelhet a projekthez új résztvevőket, akik ehhez emailben kapnak meghívást. A meghívottak visszaigazolással csatlakoznak a projekthez, amihez feltétel, hogy már rendelkezzenek Autodesk felhasználói fiókkal.
Minden egyes meghívott résztvevő, akár adminisztrátor, akár együttműködő kolléga számára külön-külön licenc szükségeltetik.
Jogosultságok
A projektfelelős beállíthatja a résztvevők számára a könyvtárszerkezetre vonatkozó jogosultságokat: mely résztvevő mely könyvtárakat (és azok alkönyvtárait és fájljait) láthatja, illetve azokon milyen műveleteket hajthat végre:
csak feltöltés
csak megtekintés
feltöltés + megtekintés
feltöltés + megtekintés + szerkesztés
teljes hozzáférés
A jogosultságokat személyekre, vagy akár cégekre, feladatkörökre vonatkozóan is beállíthatjuk. Például egy adott könyvtárhoz az építész feladatkörrel rendelkezőknek teljes hozzáférésük van, viszont a
"GÉPÉSZ" céghez tartozó személyek csak a fájlok megtekintésre jogosultak, akik ha például feliratkoznak a könyvtárfigyelésre, értesítőt kapnak a tartalom módosulásakor.
Dokumentumkezelés, verziókövetés
A projektbe feltöltött fájlok két, egymástól elkülönített kategóriába rendezhetők: a tervek vagy a fájlok.
A tervek közé kerülő DWG, RVT, IFC, PDF vagy DWF állományok intelligens módon viselkednek: az egy fájlon belül található elrendezések, vagy a több oldalt tartalmazó DWF és tervpecséttel ellátott PDF fájlok automatikusan tervlapokra bontva, önállóan jelennek meg.
A fájloknak fenntartott területre bármilyen könyvtárszerkezetben, tetszőleges fájlok - akár az előbb említett tervek is - felkerülhetnek, elsősorban megosztási céllal.
Ha a tárhelyen szereplő fájl újabb verzióját töltjük fel - változatlan nevet feltételezve -, úgy az nem felülírja a régit, hanem automatikusan kap egy új, soron következő verziószámot. Így minden fájl
története, és valamennyi változata nyomon követhető, bárki számára hozzáférhető, letölthető. Böngészéskor a listában mindig az utolsó verzió szerepel. Az egyes változatok között a beépített funkció révén tartalmi összehasonlításokat végezhetünk.
Megtekintés
Az integrált Autodesk Viewer segítségével hozzávetőleg 40 fájltípusba (nem kizárólag Autodesk-hez köthető fájltípusok) vagyunk képesek betekinteni, anélkül, hogy
rendelkeznénk a készítéshez használt szoftverrel.
A fájlmegtekintésen túl az ellenőrzéshez számos eszköz kínálkozik: a hagyományos tol (pan) és nagyítás (zoom) parancsok mellett a klasszikus mérési funkciók (hossz, terület, szög) is rendelkezésre állnak.
Használhatunk fóliakezelőt, amelyen keresztül az AutoCAD rajz fóliái tetszőlegesen ki- és bekapcsolhatók. A tulajdonság panelen pedig a kiválasztott elem jellemzőit kérdezhetjük le részleteiben.
Revízió és jelölés
Minden egyes megtekinthető nézethez fűzhetünk megjegyzéseket vagy jelöléseket.
Revízió, korrektúra:
Korrektorként a terveken vagy a modelleken revíziós jelöléseket helyezhetünk el, melyhez társíthatunk üzenetet, határidőt és címzette(ke)t, ami lehet a projektben résztvevő egy-egy személy, adott feladatkörrel rendelkezők csoportja, vagy cég.
A revíziós jelölésről a címzettek automatikusan értesítést kapnak emailben, mellyel rögtön a megjelölt "hibára" navigálhatnak. A megoldásról, vagy a tudomásul vételről válaszüzenetet küldhetnek a korrektornak, amiről a korrektor szintén emailes értesítést kap.
A korrektor a projektbe lépve megtekintheti a választ, amit vagy elfogadottnak tekint, és ezzel lezárja az esetet, vagy újraindítja a folyamatot egy újabb üzenetváltással.
Amikor egy résztvevő bejelentkezik a projektbe, rögtön kap egy áttekintést arról, hogy érkezett-e számára revíziós értesítő vagy válaszüzenet.
A fájloknál nem csak a verziószám és verziótörténet követhető nyomon, hanem a hozzájuk kapcsolódó revíziós üzenetváltások is. Színes jelölés révén áttekinthető, hogy mely állományok kapcsán vannak még nyitott, már megválaszolt, és lezárt kérdések.
Jelölés:
Jelölési parancsok egész tárházát használhatjuk: egyenesek, alakzatok, buborékok, méretvonalak, szabadkézi rajzolás, kiemelések, nyilak, szövegek, és mindezeket tetszőlegesen választott színekben, vonalvastagsággal és betűméretben.
A jelöléskészítés nem jár automatikusan értesítéssel, csak rajzolási funkciókat jelent. A jelölő objektumok - amiket készíthetünk saját magunk, vagy valamennyi résztvevő számára, ha publikussá tesszük - nem csúfítják el az eredeti rajzot, mert azok
csak külön parancsra válnak láthatóvá.
Hozzáférés
A tervezőcsapat tagjai akár asztali számítógépről, akár táblagépről, vagy akár okostelefonról is elérhetik a projektinformációkat. Az Autodesk felhője nem egyszerűen egy tárhely, a fájlok összefüggéseit és metaadatait is tárolja. A fájlok felhőből való letöltésekor, leválasztásakor
ezek az információk már nem állnak rendelkezésre a helyi tárolókon, legfeljebb csak a fájlok. A kiegészítő adatok és a fájlok bármikori eléréshez (akár később, egy projekt befejezése után is) állandosított, folytonos felhőszolgáltatási előfizetés szükségeltetik. Az előfizetés felfüggesztésével az adatok elveszhetnek.
A szolgáltatásnak nincs helyi hálózaton működő, saját üzemeltetésű alternatívája. A hozáférést és a fájlok útvonalát az Autodesk biztosítja, de nem garantálja.
Speciális Build képességek
Minőség javítása, utómunka redukálása, projekt nyomon követése
A minőséget és az üzemeltetés biztonságát a hibák időben történő feltárásával javíthatjuk. Az építési hiányosságok, vagy üzemeltetési zavarok a helyszíni bejáráskor rögzíthetők, dokumentálhatók, fényképezhetők és jelöléssel láthatók el.
A pótlásra, javításra irányuló jelzések rögtön eljuttathatók a tervezőcsapathoz.
Központilag, akár sablonok használatával létrehozhatók ellenőrzési (pipálandó) listák, melyek alapján a helyszínt bejárva, lépésről lépésre ellenőrizhetők és visszaigazolhatók a helyesen, hiányosan, vagy hibásan megvalósított elképzelések.
Az üzemeltetési, illetve építési hibák folyamatos monitorozás alatt állnak, így gyorsan készíthetők jelentések és kimutatások az elkészült és a folyamatban lévő munkálatokról.
Információigény és elfogadtatás
A helyszínen tartózkodva felmerülő terv-, vagy információigényeket okoseszköz használatával eljuttathatjuk a tervezőcsapathoz, ahol a koordinátor továbbítja az illetékesekhez. Az így kezdeményezett, tervhez nem feltétlenül köthető kérdést a tervezőcsapat tagjai, vagy a projekt más
résztvevői a revízió folyamatához hasonló módon megválaszolhatnak.
A kommunikációs folyamat a másik irányban is végbe mehet: a tervezők által összeállított kivitelezési dokumentumokat a koordinátor egyesével, vagy csomagba foglalva elfogadásra, engedélyezésre elküldheti a kivitelező számára, aki szintén észrevételekkel, vagy beleegyezéssel élhet.
Költségkezelés
Az Autodesk Build a projektek kötődő költségvetési és szerződési nyilvántartások, a változtatási kérelmek nyomon követésére is asználatos.
Adatbázis jellege lehetővé teszi a projekt szereplőinek (megrendelő, fővállalkozó, alvállalkozók, tervezők, beszállítók, stb.) és a hozzájuk kapcsolódó szerződések, vállalási és költségmódosítások kezelését.
A szerződések, változtatási kérelmek dokumentumai sablonok segítségével és az adatbázisban található információkkal automatikusan elkészíthetők, elfogadásuk visszaigazolható.
A projektek költségvetése ilyen módon folyamatosan figyelemmel kísérhető a kiadott eredeti árajánlat, a felmerülő változtatások, a ráfordítási költségtöbblet és az ezek következtében alakuló nyereség szempontjából. A költségvetés tételeinek
nem csupán számszerű, hanem grafikonon történő ábrázolása is segít a projektek rentábilis mivoltának ellenőrzéséhez.
Build kiépítések: 550, 5000, Unlimited
A Build szolgáltatás 3 kiépítésben érhető el: 550, 5000 és Unlimited.
A kiépítések neve jelzi a használatba vehető lapok (Sheets) darabszámbeli korlátját.
A lapok száma azon lapok összessége, melyek egy felhasználó számára hozzáférhetők valamennyi olyan projektben, amelynek a felhasználó a tagja.
Minden lap, beleértve a változatokat és a revíziókat is, beleszámít a lapkorlátba. A fájlként tárolt dokumentumok, rajzok azonban nem tekintendők lapnak mindaddig, míg át nem mennek a lappublikálás folyamatán.
A korlát túllépésekor a felhasználók nem férhetnek hozzá projektjeikhez. A hozzáférés visszaszerzése vagy nagyobb kiépítés megvásárlásával vagy bizonyos, nagy lapszámmal rendelkező projektek elhagyásával történhet.
Autodesk Build rendszerkövetelmények
Szoftverigények
- Chrome (ajánlott), Firefox, Safari, Edge (legújabb változat)
- Az Internet Explorer 11 nem támogatott
- PC: Bármely Windows környezet, melyeket a fenti böngészők támogatnak
- Okoseszköz: iOS 12 (vagy újabb), Android 5.0 (vagy újabb)
Hardverigények
- 5 Mbps internetkapcsolat eszközönként, 25 Mbps ajánlott
- PC: A böngésző által támasztott minimális követelmények
- Okoseszköz: iPhone 5s (vagy újabb), iPad 2 (vagy újabb), iPad Pro, Android 5.0 (vagy újabb) futtatására alkalmas eszköz
- Revit együttműködés esetén a projektenként a Revit fájl(ok) méretének háromszorosa szabad helyként a merevlemezen.